Har du tänkt

på detta?

Missa inte det här:

 

 

Det finns en hel del saker som är viktigt att tänka på när man äger en båt. Båten måste kollas till under vintern och säkras för dåligt väder under alla årstider. Här kan du läsa mer om sånt som är bra att komma ihåg! 

 

Akta tjuven!

Töm båten inför vintern, annars gör tjuven det!

Byt kontaktuppgifter med dina närmaste båtgrannar och hjälps åt med att kontrollera förtöjningar och länsning.

Vinterförvaring

Var noga med var eventuella lyftslingor placeras så att du inte skadar propeller, axel, drev, skädda, stödbockar, roder, logg- eller ekolodsgivare och liknande. Märk ut rätt ställen med slingmärken.

Säkra slingen i långskeppsriktningen.

Försök att få så stöttornas anläggningsyta mot skrovet så stor som möjligt, gärna så att de följer skrovformen.

Se till att båten alltid står på kölen och att tyngden inte vilar på stöttor eller stödhjul.

Att förvara en riggad båt på land ställer extra stora krav på pallning och stöttning. Glöm inte att lätta på riggspänningen.

Ta bort kapellet så det inte sitter kvar under presenningen. Om presenningen skadas är risken stor att även kapellet blir skadat.

Förvara kapellet torrt.

Se till att batterierna är fast monterade och att kabelskorna sitter ordentligt fast. Batterier får aldrig monteras i motor- eller tankutrymme.

Presenningen får aldrig surras i båtens bockar eller stöttor och täckningen ska hållas fri från snö och is.

För att undvika mögel bör du ordna för god ventilation i båten under vinterförvaringen samt komplettera med avfuktare, till exempel torrbollar.

Båtar som ligger i under vintern måste tittas till ofta och noggrant. Använd gärna cirkulationspump i vattnet, nivåvakt och värmeslingor runt skrovgenomföringar. Se till att ha SMS-larm på eltillförseln.

Säkerhet

Förtöj alltid för storm! Använd rätt typ av förtöjningstamp och ryckdämpare, förtöj aldrig med skot eller låskätting. Se till att ha ordentliga fendrar och glöm inte att kontrollera förtöjningsgods och bojkätting inför varje säsong.

Fyll aldrig på ett spritkök innan det svalnat. Har spritköket en löstagbar bränslebehållare ska den fyllas på utanför båten.

Om huvudströmbrytare finns ska den stängas av när båten lämnas.

Använd flytväst och gärna också ett vattentätt fodral eller skal till mobiltelefonen.

Utrusta båten med brandsläckare och placera dem lätt åtkomligt. Kontrollera dem varje vår och byt vid behov.

Inspektera gasol- och bränsleinstallationer varje vår. Gasolslangar ska bytas minst var femte år.

Fyll inte på lös tank eller dunk i båten, lyft upp den på bryggan för att minska risken för explosion.

Lita aldrig på självlänsar, de kan lätt sättas igen. Lita heller inte på automatiska länspumpar då de oftast har begränsad funktion och kapacitet.

Förtöj båten med fören utåt, gäller speciellt motorbåtar, och se över tätningsbälgar och andra genomföringar inför varje säsong. Byt enligt tillverkarens rekommendation.

Kör motorrumsfläkten ett par minuter innan du startar motorn.

En sjunken motor måste tas om hand direkt när båten bärgas. Finns det ingen tillgänglig reparatör är det ofta bättre att låta motorn ligga kvar i vattnet.